Så arg

Tobias Persson (Komiker?) är så upprörd över att dagens ungdomar shoppar och bryr sig om sitt yttre istället för att fortsätta bygga järnvägar. Han verkar riktigt arg på Blondinbella och Ebba Von Sydow, varför lägger han sin energi på dom istället för att satsa på sin karriär som komiker, vilket jag iallafall tycker att han borde göra. Han skriver i dagens Expressen att han är upprörd över att unga tjejer tar sms-lån för att kunna köpa den senaste märkesväskan. Vad jag förstår så kan man bara låna upp till 3000:- vilket inte räcker så långt om du vill ha en märkesväska. Någonstans kan jag förstå honom då det hos många tjejer idag ligger en hets i att alltid hänga med i trender och se bra ut, att dom ska bli vuxna fort osv. Men den skulden ligger i hela samhället inte hos enskilda personer. Framförallt ligger ansvaret hos föräldrarna och deras uppfostran. Så länge man mår bra och kan ta ansvar för sina handlingar, so what att man shoppar lite och är mån om både det yttre som det inre?
image200

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej,
Tobias menade knappast enskilda heller, men att de bidrar till idealen. Alla måste ju se till vad de kan göra och sluta skylla på samhället. Han är knappast ngn köpvägrare, om du såg debatt... ville bara nyansera lite, jag är inte 100 procent för eller emot, och det är ju ointressant, på samma sätt som om modebloggarna tjänar pengar eler ej. Det intressanta är ju hur synd det är att massa unga känner press att hänga med och slösar massa tid och pengar på ytligheter. Jag kan tycka att det är kul att köpa ngn fin tröja men jag slipper gärna desperata must-have begär och påminner mig om vad som är viktigt här i livet. Sluta vara arg tycker jag. Glad påsk!

2008-03-23 @ 17:08:58
Postat av: julia

håller med dig!

2008-03-23 @ 19:46:24
URL: http://juliakrull.blogg.se
Postat av: Cederhaus

Brist på substans är bloggens värsta fiende. Oavsett ämne så är det en dödssynd att vara tråkig. De modebloggar jag hittills läst är lika näringsfattiga som en BigMac. Hjärnan sväller upp och dör av näringsbrist.

2008-03-24 @ 07:27:24
URL: http://www.cederhaus.com
Postat av: Jessica

Jenny: Jag såg debatten och jag kan inte ta honom på allvar eftersom han är på gränsen till aggressiv. Under debatten ville han ju lägga skulden på enskilda personer, det var ju hans tes att det låg hos modebloggarna. Jaja, jag håller med dig annars att inte vara arg, det löser inget!

Cederhaus:
Och hur hittade du hit? Finns det verkligen ingen som helst näring i Big Mac? Jag har för mig att jag hört att det finns lite näring i den, men jag kan ha fel...

2008-03-24 @ 11:19:14
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Madicken Karamell

Han verkar helt jävla flippad den där Tobias, som om kvinnor inte kan vara smarta, allmänbildade OCH gilla shopping!

2008-03-24 @ 18:55:22
URL: http://madickenkaramell.blogspot.com
Postat av: Cederhaus

Eh, måste gått vilse. Och nu är jag fast i ett rosa bling-bling-inferno. Hjälp, jag vill hem!

2008-03-24 @ 18:56:50
URL: http://www.cederhaus.com
Postat av: Anonym

Madicken Karamell: Lite flippad ja, men framförallt väldigt arg, men du har rätt att kvinnor kan vara smarta, allmänbildade och kunna shoppa samtidigt!

Cederhaus: Men välkommen hit! Så rosa är den väl inte?! Du kan ju alltid tillföra lite grått i denna värld

2008-03-24 @ 19:38:17
Postat av: Jessica

Dessa kommentarer ovan är ett svar från mig som har bloggen!

/Jessica

2008-03-24 @ 19:42:59
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Amour

Jag tycker inte det är fel att shoppa om man gör det rättvist där människor får rätt löner och slipper låta sina barn jobba. Tänk om alla företagen slutade suga ut tredje världen och satsade på arbetsvillkor och arbetsmiljö och schyssta löner osv. Ebba Von Sydow har fel i att vi inte skulle vilja lägga en 400 extra. Hon har fel eftersom det inte alls är dyrt med ekologiskt eller rättvist. Hon har ju verkligen noll koll. Läs min blogg om du vill veta mera om vad rättvis handel är för något!

2008-03-25 @ 07:50:34
URL: http://ecobeauty.blogg.se
Postat av: Jessica

Det gäller ju också att de som shoppar blir upplysta om det ekologiska/rättvisemärkta alternativen. H&M har blivit duktiga på det.Kan vara gamla fördomar som finns kvar, men jag upplever rättvisemärkt som dyrare. Exempelvis så skulle jag handla kaffe och kollade då rättvisemärkt. Tyvärr var det 10 kronor dyrare och det blir det andra billigare alternativ. Ekologiska kläder däremot brukar ligga i samma prisklass som "vanliga" kläder.

2008-03-25 @ 10:04:38
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Pernilla

Jag har tänkt på det. Måste det verkligen vara dyrare med ekologiskt? Eller är det nåt som affärsidkarna rider på? Dessutom, vet människor i allmänhet hur rättvisemärkt och ekologiskt kollas och vilka kriterier som gäller? Jag tycker mycket ansvar läggs på konsumenten som måste doktorera på ämnet för slippa gå med dåligt samvete. Var finns tiden som ensamstående småbarnsmamma att sätta sig in i allt. Man känner sig som ett offer för samhällsstrukturen. Producentens ansvar och samhällets ansvar att informera, bevisa och underllätta måste bli större tycker jag. Det finns mycket barnkläder som påstås vara ekologiska förresten har jag sett.

2008-03-25 @ 11:07:52
Postat av: Jessica

Pernilla: I Sverige är det ganska strikta regler för vad som får kallas ekologiskt och rättvisemärkt. Så ser du produkter som är märkta att vara ekologiskt/rättvisemärkt så kan du känna dig ganska säker. Dessutom håller EU på att ta fram en symbol som ska gälla för allt ekologiskt. Tror att rättvisemärkt har en symbol redan?

2008-03-25 @ 12:07:02
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Sanna

Ja, precis, unga tjejers osäkerhet kommer främst från hemmet och även från skolan. Om dessa miljöer gjorde sitt jobb skulle tjejer inte var så osäkra känna av samma press från media! Sen tycker jag det är intressant att han tycker modebloggarna har ett "ansvar", men vad FÅR sägas då? Ska folk inte få blogga om sitt intresse?

Jag eldar lätt upp mig över sånthär :)

2008-03-25 @ 14:06:17
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: Jessica

Sanna: Jag blir också helt stirrig av den här typen av debatter:) Man blir förbannad. Precis som du säger, vad får man skriva om då? Nakna brudar, bilar och teknik...är det okej?

2008-03-25 @ 14:12:10
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Pernilla

Ack ack!

2008-03-25 @ 14:17:07
Postat av: Jessica

Pernilla: Måste man bli en radikal feminist för att få utnyttja sina rättigheter som kvinna? Jag blir så förbannad varje gång man ska ifrågasätta kvinnor och tjejers rättigheter, eller vad som är bra eller dåligt för oss!Märker du att jag blir upprörd:) ?

2008-03-25 @ 14:34:06
URL: http://accessoaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0