Snygg för att kunna blogga?

Fasiken vad trött jag blir på människor som hela tiden ska ta till utseendet som en täckmantel för sina andra brister. Denna dam Stina-Lee vill ge lite tips på hur man ska få så många läsare som möjligt på sin blogg och få bli känd. Hennes tips är att man måste vara snygg för att få läsare, hon tycker inte själv att hon är snygg, men påstår att hennes läsare tycker det. Sånt här gör mig upprörd. Vad har utseende med skrivandet att göra? Min tes är att det blir en täckmantel för att det saknas andra begåvningar och då tar man som tjej till utseendet, vilket är så trist och inte hållbart i längden. Hittar jag en intressant blogg så skiter jag fullständigt i hur personen bakom bloggen ser ut. Samma sak om jag läser en tidning som skrivits av en bra journalist, inte tittar jag på den personens utseende för att bedöma innehållet. Näe, det där är bara en bortförklaring för ens egna dåliga självfötroende och en brist på självkänsla och ens egna kunskaper!

Kommentarer
Postat av: Jonna

sjukt.. haha!

2008-03-17 @ 13:48:37
URL: http://JONNAat.blogg.se
Postat av: Jessica

Så sjukt att hon måste få hjälp att bygga upp sin självkänsla!

2008-03-17 @ 13:52:27
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Kattis

Men det ÄR ju en stor fördel att vara snygg, precis som det ÄR en stor fördel att man har snygg design - om man vill att folk ska komma tillbaks!

En blogg med fantastiska texter (om vad som helst!) men som är helt utan bilder och med urtråkig design får inte lika många bevakare som en med mycket färg och liv..

Sen måste man inte vara toksnygg, det tror jag inte heller att hon menar. Men man måste se okej ut, och det behöver bara innebära att man har en underbar personlighet som lyser igenom! Karisma..

Tycker det är konstigt att så många tog illa vid sig av hennes text, det är ju faktiskt sant det hon skrivit.. Tidningar använder sig ju också av den metoden! Snygga tjejer säljer, punkt.

2008-03-17 @ 13:57:50
URL: http://luva.webblogg.se
Postat av: Jessica

Visst kan en snygg design lätta upp en blogg och skapa trafik, men jag hävdar att det ytliga innehållet inte kommer att vara för evigt om innehållet är kasst. Visst lever vi en utseendefixerad värld, men betyder det att man måste bejaka den och flänga ut sig hur som helts bara för att "alla andra" gör det?

2008-03-17 @ 13:59:57
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Kattis

Absolut inte, det finns absolut de med enbart bra texter som slår igenom! Både vad gäller bloggar, tidingar, böcker och annan form av media. Men vi lever i ett utseendefixerat samhälle, och det ÄR lättare att slå igenom om man är vacker. Därmed INTE sagt att det är omöjligt..
Och läser man Stinas inlägg så ser man väl att det inte var så hon menade, att det var omöjligt att slå igenom om man är ful?

Ordval som "en STOR fördel"

2008-03-17 @ 14:08:46
URL: http://luva.webblogg.se
Postat av: Kattis

hela kom inte med......

Ordval som "en STOR fördel" - FÖRDEL och "I vissa fall räcker det med att bara vara jävligt snygg" - I VISSA FALL, borde väl skvallra om att hon menar just I VISSA FALL?

2008-03-17 @ 14:09:49
URL: http://luva.webblogg.se
Postat av: 'r

Tycker det är dåligt av dig att tracka på henne!
Hon har ju rätt, det är en stor fördel.
Det är en skillnad fall man skriver om tex, mode och sånt. då behöver man ju inte lägga ut bilder på sig själv. Hon skriver om sig själv! Då vill man ju veta hur man ser ut. Men du vill säkert bara tracka på henne för du är avundsjuk för hon är snygg och har en lyckad blogg.

2008-03-17 @ 14:20:00
Postat av: dookie

hm. vad är definitionen på "ful"?
ja nej men jag förstår vad debatten handlar om. tror stina kort o gott menade att det är trevligare att för det första läsa en blogg med mycket bilder. och för det andra så är det trevligare om personen på bilderna ser bra ut. går väl itne att sticka under stolen med?! vackra personer förbryllar oss och vi vill "vara" (se ut) som dem. så har det alltid varit

2008-03-17 @ 15:38:58
URL: http://dookie.blogg.se
Postat av: Jessica

Kattis: jag förstår vad du menar. Hennes ordval är dock inte den bästa och många är det som kanske missuppfattar hennes åsikter och tyvärr är det lätt att missuppfatta andra på nätet. Men jag tycker inte man som duktig tjej behöver ta upp det här med utseendet utan snarare som du menar att ha en snygg och tilltalande design på bloggen, och ofta uppdatera med inlägg och bilder.

R= Alltid lättare att "tracka" andra, eller hur?!
Dookie: Och jag förstår vad du menar, men som jag skrev här innan så tycker inte jag att man ska trycka på att det är en fördel att vara snygg för att nå många bloggare eftersom jag tror att hon har andra kvaliteter än utseendet. Och vad är snyggt och vad är fult?

2008-03-17 @ 16:02:21
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Kattis

Du frågade i min blogg om jag tror att Stinalee inte varit lika framgångsrik om hon var ful i mina ögon.
Först av allt vill jag bara säga att det spelar ingen roll vem JAG tycker är ful, och sedan vill jag bara säga att du tycks vara en sådan som letar fel i det andra skriver :o). Jag tycker nämligen att både jag och Stina varit tydliga i det vi skrivit, men det finns alltid någon som VILL missuppfatta..

Men för att svara på frågan. Det finns ingen som är FUL. Däremot, hade hon inte lagt upp bilder på sig själv och visat sin person - så tror jag inte att hon hade varit lika framgångsrik. Ful, snygg och vacker är begrepp som är personligt betingade - och det som är vackert i mina ögon kanske inte är vackert i dina MEN, KARISMA är en annan sak. Och karisma gör en vacker. Och har man då karisma, som gör att man blir vacker, så har man större chans att bli framgångsrik. JA!

Och det här fungerar överallt, i princpip. Läste du i tidningen om några (två, tror jag) flickor som inte fick fortsätta arbeta på Zara därför att de inte log tillräckligt mycket?
Samma sak! Leende = karisma = framgångsrik.

Och eftersom jag fått intrycket av att du är en sån som letar fel, får jag väll tillägga att det här inte betyder att man MÅSTE visa bilder och att man MÅSTE le - det betyder BARA att det är en FÖRDEL.

2008-03-18 @ 07:19:56
URL: http://luva.webblogg.se
Postat av: Jessica

Jag vet inte om jag missat nåt här, är det du som står till svars för Stina-Lees inlägg?

Jag förstår vad du menar och jag vet att det tyvärr ser ut som det gör, att vi lever i en utseendefixerad värld. Men det behöver inte betyda att jag accepterar den eller vill uppmuntra den. Sen om du uppfattar det som att jag letar fel, ja det är upp till dig, har inte varit min mening med mitt inlägg.

2008-03-18 @ 10:13:45
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: erika

Det var det dummaste jag läst på länge....Man blir väl inte en bra bloggare bara för att man är snygg??

2008-03-18 @ 12:18:51
URL: http://yummiemummie.blogg.se
Postat av: Pernilla

Å sen så har olika människor olika definition på vad det innebär att vara framgångsrik här i livet. Det kanske oxå är en generationsfråga. Många yngre vuxna och äldre barn "nu för tiden" brukar ofta ha en lite annan definition på det, som jag upplever det, än tex jag själv.....

2008-03-18 @ 13:28:04
Postat av: Jessica

Erika: Håller bara med!
Pernilla: Så sant, alla har vi olika syn på vad det innebär att vara framgångsrik. För många handlar det om pengar och att man därmed har makt. Kanske är det så att den makten i sig anses vara en fördel för det yttre?

2008-03-18 @ 14:28:17
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: 'r

Jag försvarar =)

2008-03-18 @ 14:37:21
Postat av: Jessica

'r'= Det är synd att du avslutar ditt försvar med att "tracka" ner på mig, på vad du tror om mig. Jag har inte så lätt då att ta dig på allvar!

2008-03-18 @ 15:41:25
URL: http://accessoaren.blogg.se
Postat av: Anonym

Har du sett det här??

http://bloggkommentatorerna.blogg.se/1207130844_modevisningslunch.html#comment

2008-04-03 @ 02:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0