Åhléns rensar

Åhléns har fått en ny VD som nu börjat rensat i ledet. Marknadschefen, marknadsdirektören och försäljningsdirektören har alla fått gå. Verkligen på tiden. Jag har själv jobbat inom det företaget i några år och ja, säljtänket var väl inte så modernt kanske. Utbudet vet ju alla hur det är, det är väl mest Cityvarhusen som är okej och det visar ju också alla siffror hur det är. Medans detaljhandel som helhet ökar med 10% så ökar Åhléns med 2% och det förklarar ju att Åhléns har problem så en omstuvning är ju på sin plats. Men vad ska man göra med hemsidan? Den är ju så kass så att det blir pinsamt.

Varför inte utnyttja all ny teknik som finns? Inleda samarbete med olika bloggare? Börja med webbutik? Näe, när vi ställde dessa frågor och många andra till ledningen så sa man att det finns ingen försäljning i dessa ideér. Istället skulle man dra ner på kostnaderna och då speciellt på säljtimmarna och mantrat var att öka försäljningen med 2%. Va??? Lite mer aggressivitet och istället satt målet på 10% så hade man istället kanske hamnat på 5%. Men man tänker i gamla banor, eller ska jag säga tänkte, för med den nya VD:n kanske det blir ett nytt försäljningstänk?!
(Siffrorna är bara exempel, men ganska nära sanningen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0