In i debatten

Tänkte ge mig in eller kanske skapa en debatt/diskussion om mobbning på nätet. Läste i Solo igår om att en del bloggare upplever att mobbningen har blivit utbredd på nätet. Många har kanske p.g.a. av anonymiteten lättare för att uttrycka sig och ger personlig kritik, vilket är helt okej så länge den är konstruktiv, men även jag märker att det är mycket elaka saker som skrivs om bloggarens utseende, att hon/han är ful, dum i huvudet osv. Detta är något som jag personligen inte tycker är okej! Är det avundsjuka som ligger bakom och att det på nätet ges andra möjligheter att mobba? Är svaret så enkelt?

Hur är det med janten i Sverige? Är den en orsak till det sämre klimatet på nätet? Ja, till viss del skulle jag vilja påstå. Ta t.ex.Blondinbella, alla ska hoppa på henne. Visst hon uttrycker sig som en omogen tjej som gärna vill vara vuxen (hon är bara 17 år), men jag tror det finns en enorm avundsjuka att det går så bra för henne, att hon kan shoppa, gå på partyn osv. Någon undrade varför hon inte skänkte bort pengar till välgörenhet, en annan undrade varför hon inte försökte förändra världen. Varför ska hon göra det, gjorde hon det innan hon blev Sveriges största bloggare? Hon påverkar på sitt sätt och skriver en hel del om politik och det är hennes sätt och det är bara att gilla läget, men man behöver inte skriva en massa kommentarer om hennes utseende eller andra massa personliga påhopp.

Jag har själv fått kommentarer att jag är tråkig/ytlig och ointressant och att jag aldrig kommer att få läsare för det. Men detta är min blogg/dagbok och ingen kan diktera för mig eller någon annan bloggare vad man ska skriva om. Att skriva om "ytliga" saker är jätteskoj och det är lika roligt att läsa om "ytliga" saker hos andra bloggare. Att få utlopp för allt det fina man ser på nätet är helt underbart och en effekt jag märkt är att man inte blir lika shoppingsugen, för man har hunnit tröttna innan man går till butiken för att kolla in det plagget:)

Tycker du att det är okej att få uttrycka sig precis hur man vill, lämna personliga (påhopp) kommentarer hos bloggare? Det finns t.om. bloggar som bara handlar om att ge sig på andra bloggare, är det okej?

Har vi gått för långt i vår strävan efter uppmärksamhet i strålkastarljuset?

Kommentarer
Postat av: Klara

Ha en bra dag själv :)

2008-04-23 @ 10:43:43
URL: http://klarabellaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0