Olagligt?

Fortsätter mina tankar om bloggandet. Har ju diskuterats en del om att det skulle vara olagligt att göra reklam för produkter som man får betalt för att skriva om, men inte nämna att man får betalt för det/reklam. Är det olagligt? Ja, enligt marknadsföringslagen ska allt som är reklam redovisas som reklam, det finns ganska så klara regler för detta oavsett vilket media det handlar om. Nu har Konsumentverket startat sin egen utredning kring reklam på bloggar då dom själva anser att det är svårt att dra gränsen för vad som är reklam på en blogg eller inte. Just nu har man valt att granska blondinbellas blogg. Jag tycker att det finns en aspekt till och det är ju om trovärdigheten hos denna bloggare. Låt säga att jag läser en blogg och ser att personen som har bloggen visar upp en ny rengöringskräm och hyllar denna som den bästa hon testat. Naturligtvis faller jag för detta och köper den. Problemet som uppstår är ju att personen kanske inte alls gillar den här rengöringskrämen utan skriver så för att hon får betalt för det. Dessutom kan det i de långa loppet bli en misstänksamhet mot alla bloggare och de produkter dom skriver om, vilket är synd. Så länge man skriver att man får betalt för det så anser jag att det är helt okej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0